Voortgang aanleg Stheemanstraat
De afgelopen maanden was de aannemer druk in de weer met de verdere aanleg van de Stheemanstraat. Dit proces is helaas vertraagd. Prolander informeerde alle betrokkenen al over de stand van zaken en deelt nu ook een update in dit artikel. Wij vertellen u ook hoe het leggen van asfalt werkt en waarom hierbij vertraging kan ontstaan.
De vertraging betreft het aanbrengen van de toplaag en de aansluiting van de nieuwe weg op de Stheemanstraat. Deze werkzaamheden zijn nu doorgeschoven naar het voorjaar van 2025.
Waarom ontstaat vertraging?
Het eerste deel van de Stheemanstraat is in oktober gelegd. Na controles bleek dat de weg helaas van onvoldoende kwaliteit was. De aannemer voerde daarom op haar eigen kosten herstelwerkzaamheden uit. Dit was niet gepland en zorgde voor vertraging in het project.
Ook weersomstandigheden zijn een bepalende factor in de planning. Bij slecht weer – zoals storm, sneeuw of regen – kan de aannemer geen asfalt leggen. Tegelijkertijd moeten we de levering van asfalt ruim van tevoren plannen, want asfalt ligt niet zomaar klaar. Pas kort voor de levering kunnen we beoordelen of de weersomstandigheden daadwerkelijk geschikt zijn voor het leggen van het asfalt. Helaas bleek in dit geval dat het weer niet goed genoeg was om het asfalt te leggen. Daarom is er een nieuwe planning gemaakt. In de eerste week van december konden we wél de onder- en tussenlaag van het asfalt aanbrengen.
Foto: aan het werk op de Verlegde Stheemanstraat – Antoon Heijnen
Zetten van zand
In het vorige artikel legden we uit dat je met het aanleggen van een weg rekening moet houden met zettingen die kunnen optreden. Kort gezegd betekent dit het inzakken van de bodem. Als je hier geen rekening mee houdt, krijg je in de toekomst een verzakte weg. We versnelden het zetten door tijdelijk extra zand aan te brengen. Door extra zand aan te brengen, zakt de bodem sneller. Pas als de bodem is gezet, kunnen we aan de slag met de fundatie en het aanleggen van de weg.
Hoelang het zetten gaat duren, valt niet met honderd procent zekerheid te berekenen. Middels berekeningen was de verwachting dat dit drie tot vijf maanden zou duren. Dit hebben we het afgelopen jaar gemeten. Hieruit concludeerden we dat dit proces ruim vier maanden heeft geduurd.
De planning van de werkzaamheden konden we pas opstellen nadat de bodem voldoende stabiel was. Daarom kon de aannemer pas afgelopen september starten met het verwijderen van het extra zand en aan de slag met de fundatie van de weg. Dit zand wordt straks weer hergebruikt om de toekomstige kades van Buffer Zuid te kunnen maken.
Nieuwe planning voor 2025
De komende winter is geen geschikte periode voor het aanleggen van asfalt. Daarom zijn de overige werkzaamheden, zoals het aanbrengen van de toplaag en het aansluiten van de nieuwe weg op de Stheemanstraat, doorgeschoven naar het voorjaar van 2025. De planning is dat dit voor 1 juni 2025 gebeurt. In het voorjaar van 2025 informeren wij u daar verder over. Hopelijk zijn de weersomstandigheden dan beter en kunnen wij weer aan de slag!