Zó verloopt de sloop van de boerderijen bij Buffer Zuid
Voor de realisatie van Buffer Zuid is er 220 hectare grond vrijgemaakt. Samen met deze gronden zijn door de provincie Drenthe 4 boerderijen aangekocht. De sloop van de eerste gebouwen op de herverkavelde gronden aan de Europaweg 325 en 327 is afgerond. Vanaf september zal de sloop op Europaweg 225 van start gaan. Er komt veel kijken bij het afbreken van deze gebouwen. Denk daarbij aan het saneren van asbest en het recyclen van materiaal. Ook moet de grond weer netjes worden opgeleverd. Roelof Bork van sloopbedrijf Bork, legt uit hoe zij te werk gaan.
Hoe bereiden jullie een sloop voor?
“Als een project wordt opgestart, begint de werkvoorbereider met het opzetten van onderzoeken. Bij een opdracht van Prolander doet Prolander dit zelf. Bijvoorbeeld bodemonderzoek, asbestonderzoek of flora- en fauna- (planten- en dieren)onderzoeken. Bij de Europaweg 225 konden we bijvoorbeeld niet meteen van start, omdat er zwaluwen en kerkuilen in de gebouwen waren aangetroffen.”
Hoe gaan jullie vervolgens op locatie te werk?
“Eerst wordt het asbest verwijderd. Dat moet veilig gebeuren door specialisten en heet saneren. We werken met persoonlijke beschermingsmiddelen: een pak en maskers. Vervolgens gaan we handmatig materiaal verwijderen dat nog hergebruikt kan worden. Denk aan roosters of materiaal dat nog in een stal staat voor het melken van koeien.
Daarna komen de sloopkranen, die verwijderen alles wat er vervolgens nog over is van de boerderij. We werken van boven naar beneden: waar de opbouw ooit is gestopt bij de aanleg van het dak, begint de afbraak. Wanneer alles is afgebroken, zeven we ook de bodem om daar overig puin uit te halen. Al het puin dat overblijft, breken we op locatie en brengen we waar mogelijk naar een hergebruikpunt.”
Sloop van de boerderijen
Wat voor materiaal is er allemaal nodig bij het slopen van een gebouw?
“We kunnen allerlei verschillende hulpstukken hangen aan onze sloopkranen. Denk aan een sorteerknijper. Dat is een soort hand die bijvoorbeeld een muur kapot kan maken. We hebben betonkrakers, scharen en vergruizers, zodat het beton kleiner gemaakt kan worden. De hulpstukken zetten we allemaal in en vormen samen een soort gereedschapskist voor de kraan.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat de sloop veilig blijft?
“Naast de werknemer op de kraan, dat is de machinist, proberen we zo min mogelijk mensen aan het werk te hebben. Door de machinist alleen te laten werken vermijden we heel veel risico. Het bouwterrein wordt afgezet met bouwhekken en lint om mensen op afstand te houden.”
Hoe vind je de sloop in het Bargerveen tot nu toe gaan?
“De sloop gaat mooi in harmonie, dat vinden we heel prettig. De omgang tussen omwonenden en onze machinisten gaat heel goed, we doen het echt met elkaar. Dat merken we aan hoe positief de omgeving reageert. Iemand kwam met koffie en gebak naar mijn jongens toe, dat is geweldig. Die waardering is ook wederzijds. Ook met Prolander werken we fijn samen, we kunnen goed sparren. We zijn erg tevreden met de voortgang van de sloop!”
De boerderijen die tijdens het herverkavelingsproces/aankoopproces in bezit van de provincie Drenthe zijn gekomen, worden eerst verkoopklaar gemaakt. Asbest wordt verwijderd en koeienstallen en mestkelders worden afgebroken. De provincie wil deze boerderijen daarna verkopen via een openbare inschrijving. Dit moment wordt vooraf bekend gemaakt op de website van Prolander. Begin 2025 worden de gebouwen aan de Verlengde Noordersloot 33 gesloopt. Bork sloop- en milieutechniek voert deze taak uit in opdracht van Prolander. Lees voor meer informatie het vorige nieuwsbericht.